Door COVID-19 worden patiënten vaker verwezen naar huisartsenposten (HAP) en de spoedeisende hulp (SEH). Steeds meer huisartsenposten leveren 24/7 zorg aan patiënten met een mogelijke coronabesmetting om de huisartsenpraktijken te ondersteunen. Als de huisartsenpost en SEH inzage hebben in de belangrijkste gegevens van de eigen huisarts, kunnen mensen sneller de juiste zorg krijgen en blijven de wachttijden beperkt. Ook als mensen vanwege de drukte door een huisartsenpost, coronapost of ziekenhuis buiten hun eigen regio worden behandeld, is het belangrijk dat de arts deze gegevens van de huisarts kunnen raadplegen.
Normale situatie
In de normale situatie kan de huisartsenpost alleen een samenvatting van jouw medische gegevens van de huisarts raadplegen en alleen als je hiervoor toestemming (‘opt-in’) hebt gegeven bij de huisarts of via volgjezorg.nl. Bijna 8 miljoen Nederlanders hebben dat gedaan. Een klein deel heeft aangegeven dat hun gegevens niet gedeeld mogen worden. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft (nog) geen keuze gemaakt.
Tijdelijke oplossing
Uitsluitend tijdens de coronacrisis kunnen de huisartsenpost en de SEH ook een samenvatting van de medische gegevens van de huisarts raadplegen als je geen keuze hebt gemaakt. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft hiervoor op 8 april 2020 een tijdelijke maatregel getroffen. Dat betekent dat veel meer mensen snel en goed geholpen kunnen worden.
Huisartsenorganisaties (NHG, LHV, InEen), Patiëntenfederatie Nederland, VZVZ, zorgverzekeraars (ZN) en het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) zorgen er samen voor dat dit veilig en verantwoord gebeurt. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Openbaar Ministerie blijven volgen of dit veilig en verantwoord gebeurt. Na de coronacrisis zijn de gegevens van Nederlanders die geen keuze hebben gemaakt niet meer te raadplegen bij de huisartsenpost en de SEH. Dan geldt weer de normale situatie.
Jij houdt de regie
Heb je contact met de huisartsenpost of de SEH, dan wordt je gevraagd of je het goed vindt dat de gegevens van de huisarts worden geraadpleegd. Zo houd je zelf de regie. Alleen als je niet aanspreekbaar bent, kunnen de huisartsenpost of de SEH de gegevens zonder die mondelinge toestemming raadplegen. Je kunt ook altijd precies zien wat er met jouw gegevens gebeurt. Dat kan door op deze website in te loggen bij het inzageportaal. Je ziet daar of jouw gegevens beschikbaar zijn gesteld. Je kunt ook zien of jouw gegevens zijn geraadpleegd en door wie.
Wil je niet dat jouw gegevens worden gedeeld?
Dan kun je dit bij je huisarts melden of online aangeven op volgjezorg.nl. Je hebt daar DigiD met SMS-functie of de DigiD-app voor nodig. Hou er wel rekening mee dat het door de drukte wat langer dan gebruikelijk kan duren voordat de huisarts jouw keuze heeft verwerkt. Heb je eerder al aangegeven dat je niet wil dat je gegevens worden gedeeld, dan gebeurt dat ook nu niet.
Jouw toestemming (zowel een ‘JA’ als een ‘NEE’) kun je op drie manieren regelen:
- Optie 1: Zeg het tegen je huisarts en apotheken
- Optie 2: Geef hen een ingevuld toestemmingsformulier
- Optie 3: Regel het online op Volgjezorg*
*Online regelen kan door in te loggen op je ‘Persoonlijke omgeving’. Ga dan naar ‘Toestemmingen’ en klik op ‘Zorgaanbieder +’. Zoek je zorgaanbieder en klik deze aan. Je kunt nu ‘Ja’ of ‘Nee’ aangeven. Dit zorgt ervoor dat er een ‘opt-in’ of ‘opt-out’ naar de zorgaanbieder wordt verstuurd.
Let op: online regelen kan alleen als je zorgaanbieder is aangesloten op Volgjezorg en het Landelijk Schakelpunt. Is je huisarts of apotheek dat niet, dan kun je online een formulier invullen en dat printen. Vervolgens geef je dit af bij je zorgaanbieder(s).
Het verwerken van die keuze door de huisartsenpraktijk / apotheek kan door de coronacrisis wel wat langer duren dan gebruikelijk.